ISO9001, het doorsnee kwaliteitssysteem dat organisaties verder helpt met structuur en kwaliteit in de belangrijkste processen. Voor veel bedrijven is het behalen en behouden van de certificering met name een periode van veel beschrijven en veel papier. Het behalen van het stempeltje opent deuren voor nieuwe en bestaande klanten en eens in de zoveel tijd halen we alles uit de kast om de (her)certificering weer te doorlopen. Kwaliteitssystemen kennen bij veel organisaties een duidelijke implementatiepiek of onderhoudspiek, maar in de tussentijd blijft het betrekkelijk rustig.
Jammer! Het doel van een kwaliteitssysteem is toch om je dagelijkse organisatie juist verder vooruit te helpen? Door kwaliteit in je proces centraal te stellen voorkom je afwijkingen die rechtstreeks invloed hebben op het eindresultaat voor je klant. Als rode draad hebben vele kwaliteitsnormeringen tussentijdse controles als oplossing. Maar helpen die tussentijds controles in de praktijk organisaties wel vooruit?
10% van de afwijkingen komt door kwaliteit interne audits
Uit onderzoek van TÜV Nederland blijkt dat ruim 10% van de afwijkingen tijdens een controleaudit of (her)certificering is toe te herleiden naar de interne audit. Hoewel de interne audit in veel kwaliteitssystemen de geijkte oplossing lijkt voor tussentijdse toetsing, blijkt het voor veel organisaties een uitdaging op zich. Hieronder een aantal oorzaken die leiden tot afwijkingen bij certificering met als oorzaak: De Interne Audit.
- Onvolledige interne audits door gebrek aan toetsing van normelementen door organisatie
- Te laat uitvoeren van interne audits
- Niet of onvolledig uitvoeren van interne audits
5 tips om de kwaliteit van je interne audits te verhogen
Als je bovenstaande afwijkingen en oorzaken leest dan zijn mogelijke oplossingen al snel te herleiden naar de menselijke factor. Hieronder een vijftal tips die de kwaliteit van je interne audits verhogen:
- Maak een audit planning en maak werkafspraken over het inplannen van deze momenten;
- Introduceer thema’s voor je audits en neem een aandachtsgebied van het management of actualiteit mee;
- Focus ook eens op externe audits door de gehele procesketen, ook leveranciers en subleveranciers;
- Versnel je audit door het ontwikkelen van auditchecklijsten; minder moeite is meer bereidheid!
- Verfris de methoden en laat het auditeren rouleren; kijk ook eens op “Brown Paper Audit“
Geinspireerd op publicatie: Tuv Nederland